Rate this post

Apabila kita bercakap tentang diabetes, kita sering fokus kepada tahap gula dalam darah dan insulin. Walaupun ini adalah aspek yang penting dalam mengawal diabetes, terdapat satu lagi aspek yang sering dilupakan – iaitu hubungan antara diabetes dan kesihatan jantung. Di Malaysia, di mana peningkatan kes semakin membimbangkan, memahami hubungan ini adalah penting. 

Diabetes adalah Faktor Risiko Utama untuk Penyakit Jantung

Tahukah anda bahawa individu yang menghidapi diabetes mempunyai risiko dua hingga empat kali ganda lebih tinggi untuk menghidapi penyakit jantung? Penjelasan untuk hubungan ini agak kompleks, tetapi ia berbalik kepada kesan tahap gula dalam darah yang tinggi ke atas saluran darah dan peranan faktor risiko lain seperti tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi.

Aterosklerosis: Ancaman Senyap

Ancaman utama diabetes yang tidak dikawal adalah aterosklerosis, iaitu keadaan di mana saluran darah anda tersumbat dengan deposit lemak. Ini akan menyempitkan arteri, menyebabkan aliran darah lebih sukar untuk membawa oksigen ke jantung dan organ lain. Jika dibiarkan tidak terkawal, aterosklerosis boleh membawa kepada serangan jantung dan strok.

Tekanan Darah dan Kolesterol 

Di Malaysia, bukan sahaja diabetes yang menjadi tumpuan. Tekanan darah tinggi dan tahap kolesterol yang tidak sihat juga antara masalah kesihatan yang berlaku secara meluas. Apabila digabungkan dengan diabetes, ini mencipta satu ribut sempurna untuk masalah jantung. Tekanan darah tinggi boleh merosakkan saluran darah, dan diabetes memburukkan lagi kerosakan ini. Sementara itu, diabetes juga sering membawa kepada ketidakseimbangan tahap kolesterol dalam darah, meningkatkan lagi risiko penyakit jantung.

Pencegahan adalah Kunci

Berita baiknya adalah, dengan kesedaran dan perubahan gaya hidup yang sesuai, anda boleh mengurangkan risiko penyakit jantung sambil mengurus diabetes anda. Semua perlu tahu bahawa pencegahan adalah mungkin dan penting.

Pantau Gula Darah Anda Secara Berkala: Pantau tahap gula darah anda secara berkala dan bekerjasama dengan profesional kesihatan di klinik seperti Awam Clinic untuk memastikan ia berada dalam julat yang sihat.

Amalkan Diet Sihat Untuk Jantung: Pilih diet yang kaya dengan bijirin penuh, protein yang rendah lemak, dan lemak yang baik untuk jantung. Hadkan pengambilan makanan yang diproses dan tinggi gula.

Aktifkan Badan Anda: Aktiviti fizikal secara berkala tidak hanya membantu mengawal gula darah tetapi juga memberi manfaat kepada jantung anda. Sasarkan untuk sekurang-kurangnya 150 minit senaman sederhana setiap minggu.

Berhenti Merokok: Merokok dan diabetes adalah kombinasi merbahaya untuk kesihatan jantung anda. Cari bantuan untuk berhenti merokok jika anda seorang perokok.

Urus Stres: Tahap stres yang tinggi boleh memberi kesan kepada kesihatan jantung anda. Amalkan teknik-teknik untuk mengawal stres seperti meditasi dan yoga.

Jika anda menghidapi diabetes atau mempunyai faktor risiko seperti tekanan darah tinggi atau kolesterol tinggi, langkah pertama anda seharusnya untuk melawat Awam Clinic. Pasukan profesional kesihatan kami di sini pakar dalam pengurusan diabetes dan kesihatan jantung. Kami boleh menilai faktor risiko unik anda, membuat pelan peribadi, dan membantu anda dalam mengurus kesihatan anda secara berkesan.

Hubungi Awam Clinic terdekat anda di sini: https://awamclinic.com/book-the-best-treatment-with-awam-clinic-now/

Previous post
Next post
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *