Petua Selesema: Adakah ia Berkesan?

Rate this post

Menghadapi selesema boleh menjadi tugas yang amat menyusahkan, terutamanya apabila anda mencari petua atau kaedah semulajadi yang mudah didapati. Walaupun kaedah-kaedah tradisional telah diwarisi dari generasi ke generasi, adalah penting untuk kita memahami kaedah yang berkesan. Dalam catatan blog ini, kita akan meneroka beberapa petua atau kaedah untuk selesema yang mudah didapati di Malaysia.

Halia dan Kunyit: Halia dan kunyit sering digunakan dalam masakan Malaysia, tanpa kira kaum. Halia dan kunyit menawarkan manfaat berpotensi untuk melegakan gejala selesama. Kedua-duanya mempunyai sifat anti-radang yang mungkin dapat membantu melegakan gejala seperti sakit tekak dan sakit badan. Anda boleh pertimbangkan untuk memasukkan rempah-rempah ini kedalam masakan anda atau menyediakan teh halia atau kunyit.

Madu dan Limau/Lemon:  Gabungan madu dan limau/lemon adalah campuran yang popular di kalangan rakyat Malaysia untuk melegakan batuk dan sakit tekak. Sifat antimikrobial madu bersama dengan vitamin C dari limau/lemon mungkin memberikan kelegaan daripada gejala selesema. Walau bagaimanapun, ibu bapa harus elakkan pemberian madu kepada kanak-kanak yang berumur kurang dari satu tahun.

Bawang Putih dan Bawang Merah: Bawang putih dan bawang merah adalah bahan asas dalam dapur rakyat Malaysia dan dikenali kerana sifat sokongan imun dalam bahan-bahan ini. Gabungkan bahan-bahan ini dalam hidangan anda untuk mendapatkan manfaat daripada kesan antimikrobial dan anti-radang mereka.

Buah-buahan yang Kaya dengan Vitamin C: Malaysia kaya dengan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C seperti jambu batu, betik dan buah sitrus. Buah-buahan ini dapat membantu menyokong sistem imun anda dan mungkin mengurangkan keparahan gejala selesema.

Kumur Air Garam: Kumur dengan air garam suam adalah kaedah yang mudah dan berkesan untuk melegakan sakit tekak. Kumur dengan air garam bukan sahaja dapat mengelakkan diri kita daripada terkena jangkitan saluran pernafasan malah dapat mengurangkan simptom selesema. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan bahan asas dalam dapur anda.

Teh Herba: Malaysia mempunyai pelbagai herba yang boleh digunakan untuk membuat teh. Teh serai wangi, daun pandan dan teh buah Luo Han Guo dipercayai mempunyai sifat peningkatan imun. Selain daripada mengelakkan anda dari dehidrasi, teh herba dapat memberikan keselesaan semasa anda selesema.

Cecair dan Rehat: Walaupun ini bukan petua atau kaedah semulajadi tetapi perkara ini yang akan selalu berlegar di tepi mulut para ibu iaitu sentiasa minum air dan rehat. Kekal hidrasi dengan air, teh herba dan sup yang panas sambil mendapatkan rehat yang secukupnya amatlah penting untuk sihat daripada selesema. 

Cuba resepi kami untuk dapatkan kelegaan daripada selsema anda:

Minuman Lemon dan Madu:

Gaulkan 1 sudu besar madu asli dengan jus setengah biji lemon dalam 1 cawan air panas.

Minum perlahan-lahan untuk melegakan tekak dan mendapatkan manfaat vitamin C.

Sup Bawang Putih dan Halia:

Didihkan 4 cawan air atau sup sayuran.

Tambahkan 4-5 ulas bawang putih dicincang, 1 sudu besar halia parut, 1 sudu teh kunyit, dan sedikit lada cayenne.

Biarkan mendidih selama 10-15 minit.

Alihkan dari haba, tambahkan jus 1 biji lemon, dan tapis sebelum diminum.

Sup ini boleh menguatkan sistem imuniti badan dan melegakan simptom selsema.

Apabila mencari petua untuk mengatasi selesema, fokuslah pada bahan-bahan yang mudah didapati di rumah anda. Walaupun petua-petua ini mungkin tidak memberikan penawar sepenuhnya, tetapi ia boleh memberikan kelegaan daripada gejala selesema. Walau bagaimanapun, jika gejala menjadi teruk atau berlarutan, adalah penting untuk mendapatkan nasihat profesional daripada pakar perubatan. Jika anda atau orang tersayang memerlukan bantuan perubatan segera, kami bersedia untuk menyediakan penjagaan yang penuh cekap dan pantas. Kunjungi klinik kami hari ini di Awam Clinic Glenmarie atau Awam Clinic IDCC, tekan sini untuk lokasi klinik.

Dr Awam

Dr Awam

Here for your weekly tips to better awareness and caring for your health and safety!

All credits goes to Awam Clinic health promotion team.

More Tips & Posts: